Om oss

Allt som kan hända med en båt finns vi här för att hjälpa dig med. Grundstötning? Repor? Hack? Inga problem. Vi samarbetar med alla försäkringsbolag och ser till att du känner dig trygg genom hela processen fram till ett exemplariskt resultat. Sedan 1989 har vi hjälpt kunder. Nu ser vi fram emot ytterligare 30 år tillsammans med dig och din båt!

Kvalitet sedan 30 år

Med åtta lokaler och 14 anställda har vi både lokalerna och kompetensen att ta oss an de största projekten. Du kan alltid vända dig till oss med problem som har uppstått med din båt. Vad det är för typ av båt spelar ingen roll, eftersom vi har kunskapen och intresset att hjälpa alla.

Din båt är något högst personligt och vi värdesätter det därefter. Din båt är i trygga händer hos oss och vi ser till att hela arbetet fungerar så smidigt som möjligt där du är med på resan hela vägen. När du får tillbaka din båt vill vi att det ska kännas bra och att du är nöjd, oavsett om vi har hjälpt dig med en stor grundstötning eller ett lackjobb. 

Grundare Peter Mattissons ord

Jag har bott och vuxit upp i närheten av sjön hela livet. På fritiden som barn fiskade jag mycket och byggde en brygga. Min första roddbåt fick jag av en skutskeppare. Han låg med sitt skepp infrusen i viken på vintern. Han gick runt på vårisen när det fanns vatten runt skeppet och myrade undervattenskroppen. Han hade en trälåda fylld med sågspån, den satt på en lång stör med lock. Locket kunde han dra bort med ett snöre så sågspånen tätade skrovet på skeppet ” Elisabeth af Stockholm”. Nästa båt fick jag på min 15 års dag, en alldeles nybyggd roddbåt i mahogny från Ramsö Varvet. Med en 3,8 Johnsson utforskade jag skärgården.

Därefter övertog jag ett plywoodbygge som hade legat och ruttnat på en gräsmatta. Jag renoverade den till en möbel. Tyvärr var grundkonstruktionen så dålig så vid jungfrufärden 1968 sprack botten. Vi kom till land och jag drog upp den och in i garaget. Jag hade hört att man kunde plasta en båt och då bestämde jag mig för att prova att lägga en glasfibermatta över ytterskrovet. Jag tog buss in stan till Jan Erlandssons som hade börjat sälja plast. Jag köpte några liter plast och även några meter glasfibermatta. Detta var början på plasteran.
1970 beställde jag ett skrov från Ockelbo som var 16 fot, formbygge av överbyggnad i vårat garage och båtskrovet stod i grannens garage. Jag inredde skrovet och det blev en HT båt med akterkapell och med en Volvo B20 monterad. Med denna båt kom jag att göra längre utflykter både i svenska och åländska skärgården.
 
1972 skulle grannen bygga en Sveakryssare på Lidingö Varvet. Detta var ett självbyggeri och grannen frågade mig: Du som kan det här med att plasta, kan du hjälpa mig? Så blev det. Under min gymnasietid hjälpte jag till att bygga båtar i källaren i ett industrihus i Vaxholm, Cores.  Där byggde vi ”Vaxholms baljan” Maritim 440 och Roto 23. På gården fanns det ett jätte stort tält där byggdes en 73 fotare. Efter gymnasiet läste jag vidare på STI, Stockholms Tekniska Institut med inriktning Väg och Vatten. Jag arbetade vidare helger och kvällar som hjälp vid självbyggeri av Sveakryssaren. Vid den här tidpunkten var formarna flyttade till Åkersberga och Kuling Marin. När jag tog min examen och skolan var avklarad fick jag erbjudande att fortsätta jobba för Kuling Marin med ägarna Gunnar Lundborg, Sture Magnusson och Jan Britze. Så blev det. Runt 72-73 beställde Gunnar ritningar på NF – Nordisk Familjebåt av Elvström och Kjerulf. Det blev pluggbygge, formbygge och mycket arbete. Vi byggde halvfabrikat och självbyggeri. Efter några år överlät Gunnar produktionen till Hans Öhnell och Bo Öhström, NF Marin och jag fortsatte arbeta för dom. Nu blev det många fler båtprojekt utöver NF och Sveakryssaren byggdes:
Storbåten konstruktion Sven Hellström
Joul 44 initiativtagare Bengt Asplund , konstruktion Jan Becker
Minitolva ODD 1:5, konstruktion Odd Lindqvist
Starbåt, konstruktion Sune Carlsson
Woomax, konstruktion Peter Mattisson och Costa Nasikas
E-kanot, konstruktion Bo Öström och Hans Öhnell
 
Ytterligare båtmodeller vi tillverkade var Striker Skipper, Rulle Jolle och Canadensare Trapper Mari .
 
1984 kom jag till Täby Varv – Plastskadespecialisten med Calle Ameln som chef. Där fick jag lära mig att reparera plastbåtar av Ivar Edman. Han hade arbetat med färdigställande av Expresser i dessa lokaler som Albin Marin hade varit i. Han kunde lacka och gelcoatera och reparera stora och små skador. Vid den här tiden följde min son Niklas med mig till arbetet många helger och lov och han visade tidigt ett stort intresse för båtar. I lokalerna bredvid hyrde Tresfjord Boats hallar för utställning och service. Vi fick mycket jobb av dom. Detta företag bestämde sig för att flytta sin verksamhet till Svinninge Marina och undrade om inte jag kunde följa med för att reparera deras båtar och åt försäkringsbolag.
1989 hyrde jag en hall på Svinninge Marina som var 6 x 17 m. Vid den här tidpunkten slog lågkonjunkturen till. NF marin min förra arbetsgivare gick i konkurs men mina reparationsarbeten bara ökade. Då anställde jag min första arbetare, Hans Öhnell från NF Marin. Sen dess har det bara flutit på. Vi har utökat våra lokaliteter vartefter efterfrågan på reparationer har ökat.

Sedan 2014 driver Niklas företaget vidare med 14 anställda och åtta hallar.